În ultima perioadă s-au intensificat tentativele de fraudă cibernetică prin intermediul apelurilor telefonice. Numeroși cititori ne-au semnalat că au fost sunați de pe numere obișnuite din România cu scopul de a comunica date personale sau bancare.
”Am fost sunat de pe 0765305388 și o voce feminină mi-a solicitat să introduc acest număr în agenda telefonului. Am închis imediat și am blocat numărul” a fost mesajul unui cititor.
Un altul ne-a sesizat că a fost sunat pentru a i se comunica faptul că i-a fost aprobat creditul.
”Mi-am dat seama că este țeapă foarte simplu pentru că nu solicitasem vreun credit bancar. Dar mă gândesc că sunt alte persoane care sunt într-o astfel de situație. Poate citesc la dvs. și nu pică în capcană”.
Avertizare DNSC
Ultimul scenariu apare și într-o avertizare recentă a Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC):
”O metodă eficientă de a păcăli potențialele victime face uz de impacientarea interlocutorului, care este anunțat din senin că i-a fost aprobat un credit în valoare de aproximativ 20.000 EUR/USD și care ar fi fost solicitat pe numele potențialei victime.
În primă fază victimele nu recunosc această solicitare de credit. După mai multe discuții telefonice, atacatorii reușesc, folosind metode de inginerie socială, să convingă victimele de existența și necesitatea acestui credit.
Pentru accesarea creditului, atacatorii precizează faptul că sunt necesare efectuarea unor plați sub formă de procent din suma solicitată, ce reprezintă diferite diverse comisioane.
Din lipsă de informare, victimele acceptă, iar acest lucru furnizează atacatorilor datele de identificare ale cardurilor bancare și ulterior, se efectuează diferite tranzacții către conturile controlate de atacatori” se arată în comunicatul DNSC.
RECOMANDĂRILE DNSC
- Atenție sporită la limbajul folosit de către atacatori. De cele mai multe ori, aceștia au accent puternic basarabean/moldovenesc.
- Citiți cu atenție link-urile ce urmează a fi accesate precum și conținutul mesajelor, acestea din urmă, pot conține erori în exprimare sau greșeli mari de gramatică.
- Nu accesați link-urile din interiorul mesajelor/email-urilor provenite de la persoane/domenii ce nu vă sunt cunoscute.
- Înainte de a introduce informații personale sau date financiar-bancare pe un site/aplicație,asigurați-vă că vă aflați pe un domeniu/aplicație legitim.
- În cazul în care au fost introduse date cu caracter personal pe astfel de domenii/aplicații,recomandăm schimbarea de urgență a parolelor, folosind unele complexe.
- Folosiți autentificare de tip MFA/2FA.
- Fiți precauți în privința solicitărilor legate de furnizarea informațiilor personale și financiare. Instituțiile și companiile nu vă vor solicita niciodată astfel de informații telefonic.
- Contactați imediat unitatea bancară, dacă știți că ați răspuns pozitiv unor astfel de solicitări și ați furnizat detalii bancare în condițiile mai sus menționate, pentru a restricționa accesul la card.
- Fiți sceptic până la capăt, nici o entitate nu oferă un randament de aproximativ 1000% într-un interval de timp foarte scurt, privind fondurile și câștigurile din urma unor investiții în diverse piețe financiare.
- Totodată recomandăm parcurgerea ghidului cu privire la aceste tipuri de atac:
https://dnsc.ro/vezi/document/scam-phishing-vishing
În măsura în care primiți astfel de mesaje, vă recomandăm să nu dați curs acestor solicitări și să le transmiteți cu celeritate, către Direcția Generală Operațiuni Tehnice la adresa https://pnrisc.dnsc.ro/ sau să apelați numărul unic de urgență 1911.
Citește și Frauda de tip „votează fiica” a revenit pe Whatsapp
Alte tentative de fraudă se produc prin intermediul SMS-urilor. O cititoare ne-a trimis dovada: