Legea românească prevede clar drepturile femeilor gravide și cu copii mici, precum și sancțiuni în cazul în care prevederile legale nu sunt repectate de către operatorii comerciali. Dar, dincolo de acest aspect, trebuie ca și cetățenii să țină cont de regulile de bun-simț și de respectul față de aceste persoane.
În momentul în care lipsa de bun-simț și de educație a unor clienți vine în completarea instruirii insuficiente a personalului unui magazin, situațiile generate pot fi grele pentru mamele cu copii mici sau pentru femeile însărcinate.
Într-o situație dificilă a fost pusă o ploieșteancă, mama unui copil în vârstă de 1 an, la o casă de marcat a magazinului METRO Ploiești.
„Bună seara!
(…), mă numesc Nicoleta și am o bebelușă de 1 anișor, vă spun și eu nemulțumirea pe care o am de când sunt „mămică” cu ce mă confrunt zi de zi în acest oraș. (…)
Păcat că din ce în ce mai des dăm dovadă de lipsă de maturitate, respect, într-un cuvânt: educație.
Deși există legea bine pusă la punct cu privire la prioritate „conform Legii nr. 280/2023, în vigoare din 22 octombrie 2023, femeile însărcinate și persoanele însoțite de copii cu vârsta de până la 5 ani beneficiază de prioritate la casieriile, ghișeele și casele de marcat ale entităților publice și private”.
Această lege stipulează că aceste persoane au prioritate la serviciile oferite de entitățile menționate, cu excepția situațiilor în care există deja casierii, ghișee sau case de marcat special destinate acestor categorii. De asemenea, instituțiile și magazinele sunt obligate să afișeze vizibil informații referitoare la această prioritate.
„Nerespectarea acestor prevederi poate atrage sancțiuni cuprinse între 200 și 1.000 de lei pentru neacordarea priorității și până la 10.000 de lei pentru neamenajarea locurilor de parcare destinate acestor persoane.”
V-am scris că în această seară fiind cu fetița în rețeaua Metro Ploiești am fost pusă într-o situație jenantă de către doamna casier care nu a fost informată de această lege bănuiesc, nu a dorit să mă preia deși produsele puse pe bandă nu depășeau valoarea de 200 RON.
Probabil managerul de magazin, nu își instruiește personalul cu privire la acest aspect sau prioritate au decât cei care cumpără pentru magazine, sau de o anumită sumă, că altfel nu-mi explic de ce casiera era uimită și fără replică!!!
Citește și: Paste cu gândaci la magazinul Kaufland Vest din Ploiești
Poate conducerea’ ne lămurește de situația aceasta’ doresc să fiu informată, așa știu că își selectează clienții, iar noi mamele cu copilași nu avem acces în acest magazin, pentru ca le încurcăm activitatea, iar casierele sunt puse în dificultate sau sunt plictisite spre sfârșitul programului?!
Eu am considerat că la orele 20:00 este mult mai ok să merg, nefiind așa aglomerat, dar nici așa nu se poate din păcate’ trebuie să mă izolez?!
Vă mulțumesc, nu vreau să par „interesantă”, dar este o problemă majoră, doar cei care au copiii știu că astfel de situații sunt foarte des întâlnite și dacă nu luam măsuri, riscăm să fim chiar „marginalizați”.”, ne-a scris cititoarea.
Contactată de Observatorul Prahovean, aceasta a povestit cum, la casa de marcat, după ce așezase produsele pe bandă, iar bonul de dinaintea ei se încheiase, a apărut un domn cu un căruț plin. Acesta era cu o doamnă care încheiase bonul de dinainte, și „s-a băgat în față, iar vânzătoarea nu a avut nicio reacție”, a povestit mămica.
„Noi suntem cu magazin”, i-am fi replicat respectivul. „Norocul a fost că m-a chemat o altă casieră că doamna de la casă se uita la mine fără să spună nimic”, a povestit femeia.
Legea care protejează femeile gravide, sau cu copii mici, este deseori ignorată
Legea 280/2023 prevede că femeile gravide, precum şi persoanele însoţite de copii cu vârsta de până la 5 ani au prioritate la casieriile/ghişeele/casele de marcat din cadrul entităţilor publice şi private, precum şi la serviciile oferite de acestea, cu excepţia cazurilor în care acestea deţin casierii/ghişee/case de marcat speciale pentru categoriile de persoane enunţate.
În cazul nerespectării acestei prevederi, agenții economici pot fi sancționați dar doar dacă sunt anunțate autoritățile competente.
Astfel, potrivit legii, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor cade în sarcina personalul de control cu atribuţii în acest sens din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Reacția METRO România
Contactați de Observatorul Prahovean, reprezentanții METRO România au transmis:
„Vă mulțumim pentru semnalarea acestei situații și vă asigurăm că METRO acordă o atenție deosebită respectării prevederilor Legii 280/2023, prin instruirea tuturor angajaților și prin afișarea în locuri vizibile, în zona caselor de marcat, a informării cu privire la prioritatea femeilor însărcinate și a persoanelor însoțite de copii cu vârsta de până la 5 ani.”
Astfel, atunci când există situații ca cea menționată, obligația cliențiilor este de a se adresa de urgență ANPC pentru semnalarea situației de fapt.
În continuare, Autoritatea este cea care trebuie să ia toate măsurile pentru remedierea situației și sancționarea celor încalcă legea.
Din păcate orice taranus cu un mic butic se crede mare șmecher având câteva bacnote in plus in buzunar .Cam așa stă treaba ,iar cu timpul uita sa mai fie om .(Suntem clienți ,luam pe firma….)