Reprezentanții mai multor instituții lucrează în aceste zile la un proiect de ordonanță de urgență care urmărește să stopeze propagarea de conținut fals, ilegal sau manipulator pe internet, potrivit informațiilor G4Media.
Observatorul Prahovean a semnalat acest fenomen de multă vreme, motiv pentru care am demarat campania Siguranță Online. Recent, Andreea Marin a transmis o scrisoare deschisă către Poliția Română, ANSPDCP, ANCOM, CNA, ANAF, ANPC, DNSC prin care solicită stoparea unui fenomen online extrem de periculos: folosirea ilegală a imaginii sale, dar și a multor persoane publice din diferite domenii, în campanii de reclame false.
Motivația proiectului e protejarea utilizatorilor față de interferența străină în alegerile prezidențiale. Draftul de OUG prevede că ANCOM și alte instituții numite ”relevante” pot cere furnizorilor de internet să blocheze accesul la pagini online cu astfel de conținut. Deciziile acestor instituții pot fi contestate în instanță.
Proiectul de OUG e discutat cu Comisia Europeană pentru a elimina suspiciunea că se poate transforma într-un instrument de cenzură a conținutului care nu convine guvernului.
OUG-ul anti fakenews, adoptat în următoarele săptămâni
Ordonanța de urgență ar urma să fie adoptată în următoarele două săptămâni, astfel încât să fie în vigoare înainte de începerea campaniei electorale.
Președintele interimar Ilie Bolojan a făcut referire la un astfel de proiect în timpul conferinței de presă de vineri, fără a da însă detalii.
”Dacă am constatat că sunt lucruri care nu funcționează, dacă există în zona de online, în perioada de campanie, un fake total, care nu are nicio legătură cu realitatea și Biroul Electoral, la sesizarea unui candidat, constată că, într-adevăr, această chestiune este total falsă, cred că trebuie să gândim mecanisme prin care să poți să, cum să vă spun, ca acel conținut să nu mai poată fi promovat, pentru că duce la dezinformare și așa mai departe.
Dacă există un conținut cu caracter explicit electoral care nu este marcat de către un candidat, deci care încalcă legislația electorală, legislația financiară, cred că trebuie să existe mecanisme pentru ca aceste lucruri să fie reglate.
Și toate instituțiile noastre, de la ANCOM, la Autoritatea Electorală Permanentă, la Biroul Electoral Central, și așa mai departe, toate cele care au o responsabilitate în această zonă trebuie să funcționeze și cred că asta trebuie să facem”, a spus Bolojan.
Instituțiile care vor putea cere oprirea accesului la conținutul ilegal și fals
G4Media susține că, potrivit drafului de OUG, o serie de instituții cu autoritate în domeniul digital, audiovizual și al legii vor putea opri accesul la informațiile false și ilegale.
Printre aceste instituții, draftul de OUG enumeră: Autoritatea Electorală Permanentă, Birourile Electorale, Consiliul Național al Audiovizualului, Directoratul Național de Securitate Cibernetică, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Ministerul Afacerilor Externe, Inspectoratul General al Poliției Române, Direcția Generală de Protecție Internă, Autoritatea Națională pentru Supravegherea Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Ministerul Apărării Naționale, Direcția Generală de Informații a Apărării, Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe, Ministerul Economiei, Parchetul General.
Demersul autorităților vine ca răspuns la semnalele transmise atât de Observatorul Prahovean cât și de vedere precum Andreea Marin, Mihai Bobonete și alții, folosiți în campanii publicitare rău intenționate complexe, fără voia acestora, în ultimii ani.
Mai multe despre acest subiect puteți afla citind articolele de mai jos:
- Vedete de prim rang și entități media credibile folosite fără să știe pentru colectarea datelor personale a milioane de români
- Rețeta câștigurilor din reclame fake: Simona Halep și BRUA
- Andreea Marin cere instituțiilor de stat stoparea reclamelor false
- Andreea Marin cere intervenția autorităților în fenomenul publicității înșelătoare
- Irina Loghin continuă să fie victima publicității neetice
- Era să scap de bani în loc de dureri printr-o reclamă fake
- Cum m-au ajutat Zâna și Măruță să fac bani pe Tik Tok
- Bobonete cere încadrare penală pentru colesterol și diabet în România