Tot mai multe vedete TV, a căror imagine este folosită ilegal în reclame pe internet, se implică în campania ”Siguranță online” derulată de Observatorul Prahovean.
După Andreea Marin, a venit reacția Florentinei Fântânaru, realizatoarea și prezentatoarea emisiunii ”De-a viaţa ascunselea” de la Antena 3.
Imaginea acesteia a fost folosită ilegal într-o campanie publicitară online derulată prin intermediul mai multor site-uri legitime.
”Schema” a fost dezvăluită de Observatorul Prahovean în articolul Vedete de prim rang și entități media credibile folosite fără să știe pentru colectarea datelor personale a milioane de români astfel:
Campaniile sunt gândite să poată înșela și consumatorii avizați, care au o oarecare experiență în verificarea conținutului paginilor sau profilurilor pe care le vizitează.
Pentru a le ”adormi” vigilența, produsul sau serviciul fantomă sunt promovate pe clone ale site-urilor unor branduri media puternice, de încredere, precum Antena3 CNN, Rfi, Digi24, Kanal D, Ziarul Financiar. Clonarea este aplicată și vedetelor acestora.
Elocvent în acest sens este prezentarea materialul de mai jos, care înregistrează traseul urmat de un vizitator al site-ului www.stiripesurse.ro, unul dintre cele mai citite portaluri de informații politice din România:
Dai click pe reclamă și, aparent, ajungi pe ”o pagină” a site-ului Știri pe Surse unde este prezentat un interviu realizat de vedeta Antena3 CNN, Florentina Fântânaru, cu una dintre somitățile medicinii românești, profesorul universitar doctor Dumitru Constantin Dulcan.
Dacă ești un chițibușar atent la detalii, mai primești o validare a seriozității produsului, ”sursa foto știrileprotv”.
La solicitarea redacției noastre, Florentina Fântânaru a transmis următorul punct de vedere:
”Știu că numele și imaginea mea sunt folosite, fără acordul meu, în campanii de publicitate contextuală (așa-numitele „native ads”) care circulă pe internet și care conțin informații false, induc în eroare sau promovează activități ilegale ori practici profund neetice.
Aceste campanii nu au nicio legătură cu mine sau cu activitatea mea profesională și publică.
În toate conferințele pe care le-am susținut și în cadrul emisiunii pe care o realizez la TV, am menționat în mod public și repetat că aceste reclame sunt false, că nu conțin nimic real și că mă delimitez complet de conținutul, produsele și serviciile promovate prin aceste mijloace abuzive.
- Nu am susținut niciodată astfel de mesaje.
- Nu am oferit vreodată imaginea mea pentru produse sau servicii promovate în mod agresiv, mincinos sau lipsit de etică.
- Toate proiectele mele reale sunt comunicate exclusiv prin canalele oficiale: site-ul personal, pagina verificată de Facebook și contul de Instagram”
Aceasta a făcut apel la cei care observă astfel de reclame fake să le semneze și să le raporteze autorităților.
Acestea sunt Poliție, Consiliul Național al Audiovizualului sau Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC).