Site-urile multor ziare și televiziuni, considerate de încredere, conțin reclame furnizate de diverse agenții de publicitate care încalcă legislația comerțului online. Studiu de caz: Libertatea și pantofii ”minune”, care te scapă de dureri și boli grave. Observatorul Prahovean continuă serialul dedicat reclamelor înșelătoare online afișate prin intermediul unor agenții de publicitate.
Am accesat libertatea.ro pentru o știre cu Putin și Trump
În această dimineață am accesat cel mai important titlu de pe Libertatea, ”Putin și-a făcut jocul în fața lui Trump”. La finalul oricărui articol, inclusiv acesta, cititorii, printre care m-am numărat, găsesc o secțiune dedicată Partenerilor ziarului, precum Viva, Unica sau Gazeta Sporturilor.
Fără niciun alt marcaj, secțiunea respectivă conține intercalate printre diverse știri și reclame la diverse produse, cu îndemnul ”cumpără acum”.
Am dat click pe reclama la o pereche de pantofi, prezentată astfel: ”Încălțăminte ortopedică confortabilă și impermeabilă pentru bărbați, pentru mers și drumeții. Cei mai buni pantofi ortopedici pentru seniori de purtat toată ziua”
Reclama este furnizată de agenția de publicitate Taboola, iar utilizatorul este direcționat către un site obscur.
Rețineți, utilizatorul a ajuns aici prin intermeidul libertatea.ro, care este unul dintre cele mai accesate site-uri de știri, potrivit datelor de audiență BRAT.
Titlul așa-zisului articol este ”Pantofii Ortopedici cu Suport pentru Arce Proiectați de un Doctor din romania Îți Vor Schimba Viața și Acești Pantofi Îți Oferă Beneficii Incredibile pentru Sănătate” (n.r. am păstrat special titlul original pentru a remarca traducerea ”aproximativă” în limba română a produsului ”minune”)
Ascultă de doctor?!
În text apare și ”unul dintre cei mai buni podiatri din romania, care lucrează cu mii de oameni în fiecare an”, fără să fie nominalizare, dar care a avut câteva ”avertismente serioase”, precum: ”Un studiu recent arată că 20% dintre poporul român suferă de dureri grave la picioare, iar numărul bărbaților este mult mai mare. Mai rău, 8% dintre toți adulții suferă de dureri de spate pe termen lung”.
Urmează remediul
”Din fericire, un podiatru de top a conceput o pereche de Pantofi Ortopedici cu Suport pentru Arcuri care sunt perfecti pentru oricine petrece ore întregi pe picioare zi de zi”.
Am aflat, fără să fie prezentat vreun argument solid, precum un studiu medical, că acești pantofi rezolvă multiple probleme de sănătate, precum dureri de călcâi, picior plat, dureri la arcada piciorului, dureri în partea din față a piciorului, dureri de genunchi, dureri de șold, dureri lombare, diabet, artrită și neuropatie
Medicul-fantomă
Spre finalul reclamei aflăm că un medic celebru, pe numele lui Dr. Roger Simpson, recomandă cu căldură pantofii minune:
”Am folosit încălțămintea Tdtopic pentru pacienții mei pe termen lung și pot atesta că oferă cea mai bună soluție pentru persoanele cu picioare sensibile, inclusiv pentru cei cu dureri de picioare, diabet și artrită. Acești pantofi sunt concepuți cu caracteristici ergonomice unice care nu pot fi găsite la nicio altă marcă. Pacienții mei îi iubesc, iar de fapt, îi port și eu zilnic, deoarece sunt cei mai confortabili pantofi pe care i-am purtat vreodată.”
O simplă căutare pe google după numele Dr. Roger Simpson afișează medici chirurgi pensionati sau academicieni, în niciun caz ”podiatru de top”, cât despre imagini, vorba românului ”seamănă dar nu răsare”.
Așadar, avem toate ingredintele unei reclame mincinoase, deci ilegale. Dar asta nu e tot.
Ce spune Legea comerțului electronic
Potrivit Legii 365/2002, republicată, privind comerțul electronic, articolul 5 prevede:
Furnizorul de servicii are obligația de a pune la dispoziție destinatarilor și autorităților publice mijloace care să permită accesul facil, direct, permanent și gratuit cel puțin la următoarele informații:
- numele sau denumirea furnizorului de servicii;
- domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
- numerele de telefon, fax, adresa de poștă electronică și orice alte date necesare contactării furnizorului de servicii în mod direct și efectiv;
- numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comerțului sau în alt registru public similar;
- codul de înregistrare fiscală;
Obligația se consideră îndeplinită în cazul în care furnizorul unui serviciu afișează aceste informații într-o formă clară, vizibil și permanent, în interiorul paginii de web prin intermediul căreia este oferit serviciul respectiv. Furnizorul de servicii are obligația de a se asigura că informațiile sunt actualizate și pot fi utilizate de autoritățile publice în vederea primirii oricăror comunicări potrivit legii.
Magazinul online nu respectă legea
În cazul de față, atunci când utilizatorul apasă butonul verifică disponibilitatea i se deschide un alt site.
Nicăieri nu se menționează cine este vânzătorul sau date de identificare, așa cum menționează legea de mai sus.
Singura dată de contact este o adresă de mail și un program de lucru care nu-și găsește sensul atât timp cât comunicarea se face online!
Nu există informații privind sediul, codul de înregistrare fiscală, nici măcar un număr de telefon.
Accesând secțiunea ”Despre noi” găsești doar un text laudativ la adresa companiei al cărei nume rămâne secret, iar din ”Politica de retur” lipsește un element esențial: adresa la care se va face returul!
De către cine sunt colectate datele cu caracter personal?
Atunci când accesezi un site, este obligatoriu ca proprietarul domeniului să respecte GDPR, politica de confidențialitate și politica de Cookies.
În cazul de față, atât site-ul cu articolul-reclamă, cât și cel al comerciantului, nu respectă Regulamentul UE 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.
Practic, nu există dovada că a fost solicitat și obținut consimțământul persoanei pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
Asta înseamnă că datele cu caracter personal colectate de la clienți, precum nume, telefon, adresă, sunt vulnerabile.
VIDEO
Acest articol face parte din inițiativa de public awareness referitoare la lipsa de supraveghere și de reglementare a conținutului publicitar bazat pe informații false și care promovează activități ilegale în mediul online, susținută de Observatorul Prahovean.
Lista articolelor publicate pe tema siguranței online:
Mânânc ce vreau și nu am burtă. Reclamă falsă cu Carmen Brumă
Cosmin Prelipceanu, scandalizat după apariția într-o reclamă falsă
Declarația lui Marcel Ciolacu care a șocat România
Rețeta câștigurilor din reclame fake: Simona Halep și BRUA
Era să scap de bani în loc de dureri printr-o reclamă fake
Irina Loghin continuă să fie victima publicității neetice
Bobonete cere încadrare penală pentru colesterol și diabet în România
Cum m-au ajutat Zâna și Măruță să fac bani pe Tik To
Angela Similea și Irina Loghin, folosite în reclame mincinoase