Termene.ro este, la ora actuală, cea mai mare platformă de date, la nivel național, un instrument esențial în activitatea de zi cu zi a firmelor și antreprenorilor, instrument fără de care businessurile ar fi mult mai riscante, mai ales în ceea ce privește relația directă business to business. În cadrul campaniei Observatorul Prahovean, „Antreprenori de Succes”, am stat de vorbă cu Adrian Dragomir, cel care, în urmă cu zece ani de zile, punea bazele Termene.ro, negândindu-se nicio clipă, așa cum singur mărturisește, amploarea pe care afacerea lui o va lua.
Urmărește la finalul textului interviul în format VIDEO cu Adrian Dragomir, fondatorul Termene.ro.
Anul care tocmai se încheie, 2024, Termene.ro a împlinit 10 ani de funcționare, timp în care s-a transformat încontinuu.
În momentul de față, Termene.ro are 80 de angajați, atât în Ploiești, în București, la noul birou, cât și care lucrează „from home”. „Avem și angajați din Botoșani, și din București care lucrează de acasă…”, spune Adrian Dragomir. Nu este însă adeptul acestui mod de lucru deoarece nu consideră că este eficient. „Ușor-ușor văd că tendința este să se renunțe la munca de acasă, în special în zona de IT…”, observă el, ceea ce consideră că este un trend îmbucurător.
Chiar și la 10 ani de la înființare, Adrian Dragomir își consideră businessul încă un start-up. „Este tot un start-up pentru că modelul de business s-a schimbat, până acum, de două ori, iar acum se schimbă a treia oară...”, explică antreprenorul. Dacă la început era o platformă de utilizare a dosarelor în instanță, în 2017 s-a făcut trecerea spre zona de „business intelligence”, adică de tot ce înseamnă informații despre companii.
În prezent, se face trecerea către zona de inteligență artificială, deci parcursul se schimbă pentru a treia oară, tot produsul, practic, se reinventează. „Cumva, din această cauză, ești în mindset-ul ăsta de start-up tot timpul”, detaliază Dragomir.
Un business început în 2014 de un jucător profesionist de poker
Termene.ro este un business care a pornit în anul 2014, din dorinţa unui om, Adrian Dragomir, de a face rost de bani. „Eram la Macao, în China, jucam poker profesionist și mă cam săturasem de viața de stat la o masă încontinuu, 14-16 ore pe zi”, povestește fondatorul platformei.
Împreună cu un prieten a decis că vrea să încerce să deschidă un business în România, care să genereze un „venit pasiv”, în valoare de 1.000 de euro pe lună, „să facem și noi bani de un bilet de avion”, își amintește amuzat antreprenorul. „Așa am început, alături de un programator și încă un prieten, cu ideea de a monitoriza Portal Just”, spune Dragomir.
Portal Just este platforma unde se află dosarele în instanță și, la început, Termene.ro monitoriza această platformă și trimitea notificări, sub formă de SMS, atunci când se modifica ceva în dosarele aflate pe rolurile instanțelor.
Primul sediu al Termene.ro a fost într-un apartament închiriat din Ploiești. Acolo, cei trei au pus bazele businessului care, în prezent, în 2024, generează o cifră de afaceri care se apropie de 17 milioane de lei.
„Ziua învățam programare și noaptea scriam site-ul”, povestește antreprenorul. În acea vară, a lui 2014, într-un apartament închiriat „la rond, la Caragiale”, a luat naștere Termene.ro.
Adrian Dragomir a pus bazele unui business fără să aibă nicio specializare în domeniu
Nu are studii de specialitate în domeniu, după liceu s-a oprit, dar, așa cum singur mărturisește, nu s-a oprit niciodată din a se educa. „După liceul militar am renunțat la o pregătire formală, academică, dar nu am renunțat la educație…”.
Consideră că tot ceea ce a reușit să facă, deși mulți consideră că a făcut-o „fără școală”, a făcut cu educație. A învățat foarte mult, în domenii diferite, ceea ce i-a permis să pună bazele unei afaceri de succes. A învățat programare, a învățat marketing, a învățat SEO, a învățat, pe scurt, tot ce a fost nevoie pentru a fi un antreprenor. Și, astfel, a ajuns să se bucure de succesul pe care îl are în prezent.
„Mă bucur că acum, după atâția ani, sunt un mult mai bun om de business decât jucător de poker”, mărturisește amuzat Adrian Dragomir.
În 2015, din 3.000 de clienți, doar șase au semnat contract plătit
„În momentul în care am pornit Termene.ro, habar nu aveam ce fac. (…) Era doar o dorință foarte mare de a munci, de a învăța. Mi se părea extraordinar că pot să fiu într-un domeniu în care, cumva, nu existau limite din punctul meu de vedere… de creștere, de dezvoltare, de număr de clienți…”, povestește antreprenorul.
Ideile cu care a pornit la drum, respectiv cele de business, s-au dovedit, în timp, a nu fi fezabile. Totodată, proiecția pe care a avut-o asupra businessului s-a dovedit a fi nerealistă.
Acum, la 10 ani distanță, consideră că în 2014 avea un cu totul alt „mind-set”, „nu neapărat de a face bani ușor, nici rapid, dar nu înțelegeam că trebuie să muncești o viață întreagă”, mărturisește el.
Din septembrie 2014, când au dat drumul site-ului termene.ro, și până în martie 2015, accesul pe platformă a fost gratuit. Astfel, ajunseseră, în șase luni de zile, la 3.000 de utilizatori care, constant, foloseau Termene.ro.
Martie 2015 a fost momentul în care s-a decis „monetizarea”, adică transformarea a ceea ce până atunci funcționase ca test, în business-ul dorit. Prețul abonamentului a fost stabilit la 11 euro pe lună. „Din cei 3.000 de utilizatori, noi ne așteptam ca măcar 1.000 dintre ei să cumpere un abonament la 11 euro… Sunt 11.000 de euro pe lună, deci sunt peste 100.000 de euro pe an… deci un business fabulos, noi deja am terminat munca, asta era în mintea noastră…”, povestește, râzând, Adrian Dragomir.
„Șocul” încasat a fost cel care i-a trezit la realitate: Din cei 3.000 de utilizatori, doar șase au achiziționat abonamentul de 11 euro!!!
Asta nu l-a împiedicat însă să își regândească strategia și să refacă toate calculele cu privire la estimarea viitorului firmei. Acela a fost momentul în care și-au dat seama că, undeva, ceva era profund greșit.
„Cred că atunci, în martie 2015, a fost momentul când m-am născut ca antreprenor! Acela a fost momentul când am dat jos toate aroganțele, toate figurile… Toată autosuficiența, în momentul acela, a dispărut!”, mărturisește fondatorul Termene.ro.
De atunci încolo și-a dat seama că trebuie să învețe antreprenoriat, așa că a luat drumul cursurilor, seminariilor, a început să învețe, de la alții, ce înseamnă să fii antreprenor. „Ani de zile, unde venea cineva și spunea ceva de antreprenoriat, hop și eu! Mă duceam și eu să iau notițe…”
A urmat o perioadă în care a făcut, și a învățat să facă de toate: de la marketing și vânzări, la programare și campanii pe rețelele de social media. „Haos total!”, trage concluzia antreprenorul.
„Suntem una dintre companiile unde toată lumea se descalță…”… la propriu!
De la apartamentul de la rondul Caragiale au reușit, în 2015, mutarea într-o vilă, unde au funcționat până în 2021. „Acolo am crescut, practic”, spune Dragomir. Acolo, în acea vilă, unde era sediul firmei, Adrian Dragomir și locuia, împreună cu familia. Au fost ani de zile când a funcționat astfel.
La început, în acea vilă, Adrian Dragomir sus locuia și jos muncea iar, pe atunci, erau 2-3 programatori, ceilalți venind „la muncă”. Cum aceea era casă unde se și locuia, atunci când intrau, se descălțau. „Și așa a ajuns această cultură, care este ultracunoscută în Ploiești, în special de către cei care au fost angajați sau au venit la noi în vizită, că noi ne descălțăm. Suntem una dintre companiile unde toată lumea se descalță, dar nu mai știe nimeni astăzi de ce…(…)”, spune amuzat fondatorul Termene.ro. „Au fost ani interesanți, foarte interesanți…”, concluzionează el.
Termene.ro este un start-up permanent implicat mult în educație
Termene.ro este un start-up permanent, consideră fondatorul, deoarece tot timpul se reinventează. „Din punctul meu de vedere, ceea ce am realizat, și ceea ce am vrut să facem până astăzi, este frumos, este important, dar sunt doar trei pași într-o călătorie de 10.000 de metri, poate și mai mult. Suntem abia la începutul a ceea ce eu îmi doresc să fac, și nu doar pe Termene, ci și pe celelalte companii în care sunt implicat (…)”, spune Dragomir.
În cei 10 ani de zile, de când a luat ființă, Termene.ro a făcut foarte multă educație de business, educație antreprenorială în România. „Sunt foarte mândru de asta!”, spune fondatorul companiei.
„Văd în cifre, am ajutat mult la circuitul banilor în economie. Platforma Termene, alături de concurenții noștri, (…), noi suntem acel sprijin pentru antreprenori, în momentele critice și cheie. Astăzi în România sunt mult mai puține țepe, sunt mult mai puține probleme cu încasatul banilor, datorită unor platforme cum este Termene.ro. Vedem asta în cifrele pe care le analizăm în fiecare an”, spune Adrian Dragomir.
Importanța Termene.ro este recunoscută la nivel național: aproape 10.000 de clienți
Oamenii, antreprenorii, au devenit, cu timpul, conștienți de importanța Termene.ro și recunosc platforma ca fiind un instrument indispensabil în administrarea unei afaceri. Termene.ro a devenit, astfel, un instrument pe care antreprenorii se bazează, este de încredere și pe care îl folosesc în fiecare zi.
Au pornit de la șase useri plătitori, din 3.000, și astăzi se apropie de 10.000 de companii pe care le-au facturat în acest an. Ba mai mult decât atât, an de an, 90% din clienți prelungesc contractele. Cei care nu mai prelungesc, renunță din diverse motive: ori firmele se închid, ori scad bugetele, dar nicio firmă nu renunță deoarece consideră că platforma nu este utilă. „Nu îi pierdem la concurență, ci pentru că există o dinamică în viața oricărei companii. Acesta este un lucru de foarte mare mândrie…”, spune antreprenorul.
Au început prin a copia modelele de business și platformele
Au început prin a copia modelele de business și platformele deja existente. Ulterior și-au dat seama că pot dezvolta și că se pot transforma în trend-setteri, ceea ce au și făcut. „Ne-am dat seama că ne putem dezvolta în fața pieței și să stabilim noi direcția în care să meargă industria asta. Și suntem foarte mândri că am reușit să facem acest lucru. O dată am făcut-o în mintea noastră, după care și în practică, iar acum și confirmat de către clienții companiei”, afirmă Adrian Dragomir.
Printre clienții mari ai companiei se numără OMV Petrom, care este client de opt ani de zile. Totodată, companie Omniasig, a fost alături de Termene.ro încă de la început. În total, din cei 8.900 de clienți, sunt peste 600 de companii care au peste 10 milioane de lei cifră de afaceri, ceea ce este cu adevărat impresionant.
În domeniul în care activează, Termene.ro are cea mai mare cotă de piață la ora actuală, în decembrie 2024. „Un business pornit din Ploiești, cu ploieșteni, cu prahoveni, cu copii (…) care au învățat, și am învățat, aici, din mers”, mărturisește mândru antreprenorul.
Un business ca Termene.ro se face cu mari sacrificii
Un business de acest gen se face cu sacrificii mari. „Multe sacrificii, multe compromisuri, mult timp în care nu am stat pe acasă”. „Nu știu când au crescut copiii mei”, spune Dragomir. Dar a făcut totul din multă pasiune, o pasiune pentru business, pentru afacere, pentru antreprenoriat.
Drumul a fost anevoios, cu suișuri și coborâșuri, cu oameni care li s-au alăturat, dar care, în timp, nu le-au mai împărtășit viziunea. Și atunci aceștia au luat-o pe drumuri separate.
Din februarie 2023 însă compania este condusă de un CEO, ceea ce le permite lui Adrian Dragomir și soției sale să se ocupe mai mult de viața personală și de celelalte afaceri pe care le au în dezvoltare. Cumva, Termene.ro a ajuns să funcționeze din inerție, ceea ce înseamnă că există mult mai mult timp.
„Astăzi eu nu mai sunt implicat operațional deloc”, spune antreprenorul, ca dovadă că, în ceea ce privește Termene.ro a făcut ca lucrurile să meargă aproape singure în doar 10 ani de zile.
„Înclin să cred și să accept că, cel mai probabil, n-a meritat, construcția de business, construirea de companii, (…) overall, nu cred că justifică timpul pe care l-am luat de la copiii mei. Și asta cred că este o chestie de maturitate, de asumare, pe care o accept și merg mai departe cu ea”, spune Dragomir.
Opt spitale construite din fonduri private, este ambiția lui Adrian Dragomir, de la Termene.ro
Complementar și colateral cu Termene.ro, antreprenorul dezvoltă și alte businessuri. De ce? Țelul lui este să ajungă să construiască în România opt spitale noi! „Asta este viziunea și motivația mea! Trebuie să construiesc businessuri (…) care, la un moment dat, să-mi permită să construiesc opt spitale. Asta înseamnă foarte mulți bani!”, mărturisește fondatorul companiei.
Tocmai din acest motiv, succesul de care se bucură în prezent Termene.ro nu este atât de semnificativ pentru antreprenor. El știe unde vrea să ajungă, să construiască în 20 de ani opt spitale! Din această cauză, știe că mai are foarte mult de muncă pentru a ajunge acolo unde și-a propus.
„Vă imaginați cum ar fi? Un antreprenor de la Ploiești să reușească, din banii lui, fără finanțare, fără fonduri, să construiască opt spitale?!?! Ar fi o sursă de motivație pentru foarte mulți antreprenori, poate, pe viitor, dacă reușesc să arăt că se poate! Și dacă îmi iese unul, și tot este suficient…”, mai spune el încrezător.
Este convins de faptul că, dacă va reuși să construiască măcar unul, și alți antreprenori vor veni alături de el. Împreună vor reuși să-și pună în aplicare planul: opt spitale noi, în România, în 20 de ani! „Pentru mine asta este una din motivațiile principale pentru toate businessurile pe care le am”, concluzionează Adrian Dragomir.
Cel mai mare pericol într-un business: decizii proaste cu rezultate bune!
„Motivația mea de a intra în antreprenoriat a fost foamea”, spune fondatorul Termene.ro. „Nu mi-am dorit să schimb lumea, (…) pe mine mă interesa să fac bani!”, mai adaugă el cu sinceritate.
Este de părere că, la ora actuală, antreprenoriatul este ceva ce trebuie asumat pe viață. Foarte important este, de asemenea, și întrebările permanente pe care un antreprenor trebuie să și le pună. Asta dacă vrea să aibă succes. În opinia lui, un tânăr antreprenor trebuie să-și analizeze cu atenție greșelile, pentru a vedea ce nu a mers bine. Dar, totodată, trebuie să caute răspunsuri și dacă lucrurile au mers bine.
„Există situații în viața asta în care tu iei decizii proaste și ai rezultate bune pe termen scurt. Și acesta este un lucru extrem de periculos: decizii proaste, rezultate bune!”, crede Dragomir.
„Acesta este un lucru pe care l-am învățat la poker… La poker poți să iei o decizie unde să ai 2% șanse de câștig (…) și să-ți riști toți banii pe 2% și să câștigi, dar decizia este una tot proastă! De ce? Pentru că, dacă repeți decizia asta pe termen lung, de 10 ori, de 20 de ori, de 1.000 de ori, tu vei câștiga în 2% din timp, și în niciun caz 98% sau 100%… Matematic!”, explică el.
La fel, consideră el, este și în business. Deciziile proaste cu rezultate bune viciază mintea, deoarece mintea poate ajunge la concluzia că decizia a fost bună pentru că rezultatul a fost bun. Și acest lucru este deosebit de periculos!
„În antreprenoriat, mult mai important decât rezultatul deciziilor este mecanismul prin care am luat deciziile”
„În antreprenoriat, mult mai important decât rezultatul deciziilor este mecanismul prin care am luat deciziile”, spune Dragomir. Analiza acestui mecanism este cea mai importantă parte a antreprenoriatului. Este cea care face diferența între un antreprenor bun și o afacere de succes, și un antreprenor mai puțin bun, care poate falimenta un business, încheie antreprenorul.
Termene.ro, este un business care, la finalul lui 2024, se apropie de o cifră de afaceri de 17 milioane de lei. Dezvoltat de Adrian Dragomir în Ploiești, unde, dealtfel, se află și serverele, în subsolul unei vile, platforma a ajuns un instrument indispensabil antreprenorilor și firmelor, în ziua de astăzi.
Adrian Dragomir este un reprezentant de seamă al generației care a dezvoltat cele mai de succes afaceri în România. Antreprenorul este condus de o pasiune pentru business dusă la extrem, „pentru mine asta nu este muncă, este pasiune în formă pură”, ceea ce îl încarcă. Astfel, are puterea de a merge mai departe, de a dezvolta noi și noi businessuri și de a deveni, astfel, un model pentru tânăra generație de antreprenori.
Acest articol nu este unul sponsorizat sau susținut de Termene.ro, și nu există un contract comercial pentru publicarea lui. De asemenea, nimeni din partea Termene.ro nu a citit și nu a aprobat textul înainte de apariția lui.
Cum ți se pare subiectul?