În condițiile în care părinții copiilor de la tot mai multe școli reclamă faptul că li se cer bani pentru diverse dotări prin clase, la Școala Gimnazială „Radu Stanian” din Ploiești, copiii merg în excursii gratuite în Săptămâna Verde. Asta pe lângă faptul că școala a fost dotată cu table inteligente, mobilier nou, dulapuri pentru elevi și imprimante multifuncționale în fiecare clasă. În plus, școala are, de trei ani de zile, catalog electronic pentru care părinților nu li s-a cerut niciun ban.
Cum e posibil așa ceva? „Nu e nimic spectaculos. Am scris proiecte și am accesat fonduri prin PNRR”, spune Ion Banciu, directorul școlii. Mai exact, fondurile au fost accesate prin PNRAS, o ramură a PNRR dedicată, așa cum îi spune și numele, reducerii abandonului școlar. (PNRAS – Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar).
Școala Gimnazială Radu Stanian este fosta Școală nr.1 din partea de sud a Ploieștiului. Ca structură are în componență, încă din anul școlar 2013-2014, și Școala nr.19. Aceasta este situată pe Bulevardul Petrolului, unde învață copiii din cartierul Mimiu. Datorită acestei asocieri (care a fost făcută pentru ca Școala nr.19 să nu se închidă din cauza numărului redus de elevi), Școala Radu Stanian s-a putut încadra ca școală în care există risc de abandon școlar. Și, astfel, a putut accesa fonduri nerambursabile prin PNRAS.
Ce presupune PNRAS?
Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS) este o componentă importantă a strategiei „România Educată”. A fost preluată și în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, în cadrul secțiunii a 5-a, dedicate reducerii abandonului școlar, precum și a Planului Național de Redresare și Reziliență. Este finanțat în cadrul Reformei 3 – „Reforma sistemului de învățământ obligatoriu pentru prevenirea și reducerea părăsirii timpurii a școlii”, Investiția 4 – „Sprijinirea unităților de învățământ cu risc ridicat de abandon școlar”.
Programul are ca obiective majore:
- reducerea abandonului școlar în minimum 25% din unitățile de învățământ participante în perioada 2021 – 2026
- îmbunătățirea performanțelor elevilor la evaluările naționale și creșterea procentajului de elevi care finalizează învățământul gimnazial
- creșterea participării absolvenților învățământului gimnazial la evaluarea națională și a ratei de tranziție de la învățământul secundar inferior – gimnazial, la învățământul secundar superior – liceal sau profesional.
Deci, concret, prin PNRAS se urmărește reducerea abandonului școlar, iar planul este dedicat elevilor de gimnaziu. Practic, fondurile accesate sunt pentru ei.
Astfel, o școală care a accesat astfel de fonduri organizează așa-numitele „ore remediale”. Acestea sunt ore suplimentare, ținute de profesori, pentru elevii care sunt considerați „cu risc” de abandon școlar. În cadrul acestor ore este aprofundată materia, suplimentar față de orele din programa școlară.
La aceste „ore remediale” pot participa însă toți elevii doritori ai unei pregătiri suplimentare, cu condiția să fie elevi ai școlii și să se afle într-o clasă gimnazială.
Tot prin PNRAS școala beneficiază de fonduri pentru asigurarea consilierilor școlari, atât pentru elevi, cât și pentru părinți, în cadrul celor două școli care compun Școala Radu Stanian. „La început veneau câte 30 de părinți la fiecare școală. Ulterior numărul s-a mai diminuat… Este greu”, spune directorul Ion Banciu.
Tot o componentă a PNRAS a fost digitalizarea. Astfel că ambele școli au sălile de clasă dotate cu table inteligente și aparatură multifuncțională, iar internetul funcționează ireproșabil datorită rețelei construite impecabil. Datorită acestui lucru, la Școala nr.1 se constituie comisiile de corectare și evaluare online, deoarece rețeaua suportă conectări multiple.
Componenta de divertisment: excursii gratuite pentru elevi la Școala Radu Stanian
„Programul de Reducere a Abandonului Școlar este un program, componentă a PNRR, care se adresează învățământului gimnazial. Au fost rundele de scriere a proiectelor în urmă cu doi ani și ceva… Având și Școala 19, noi eram considerați ca având risc mare de abandon școlar. Așa că, pe baza proiectelor scrise, am putut accesa fonduri în valoare maximă, de 200.000 de euro, pentru a reduce riscul de abandon școlar”, a povestit directorul instituției de învățământ.
Așa că, un grup de profesori, cu ajutor din partea unei asociații, au scris proiectul, l-au depus și au accesat astfel fonduri nerambursabile 100%, în valoare de 200.000 de euro, încă din prima tranșă, atunci când a fost lansat PNRAS.
O parte din fondurile prin PNRAS au putut fi folosite pentru componenta de divertisment al elevilor, divertisment care a putut fi tradus în excursii gratuite pentru elevi. Astfel, dacă în primii doi ani, în Săptămâna Verde, copiii au mers într-o excursie gratuită de o zi. Acum, în 2025, pentru că este ultimul an și au rămas fonduri, ei vor merge în două excursii: una la Pitești și una la Constanța.
Taxele de intrare și atelierele sunt incluse
„Nu doar transportul este inclus în cadrul acestor excursii ci și intrările la obiective turistice sau participarea la diverse activități. De exemplu, la Constanța, vor merge și la Delfinariu. Intrarea este inclusă. La Pitești vor lua parte la un atelier de olărit și pictură pe lut. La fel, este inclusă și această activitate. Și sunt multe beneficii… Facem tot ce putem ca să le arătăm copiilor și altceva decât ce văd zi de zi”, spune directorul Banciu.
Este adevărat, Școala Gimnazială „Radu Stanian”, datorită asocierii cu Școala nr.19, este una considerată cu risc mare de abandon școlar. Dar doar astfel, a putut să acceseze fonduri prin PNRAS pentru elevii săi. Dar ar fi putut foarte bine să nu depună proiecte, să nu „se deranjeze” și să rămână la același statut și cu aceleași dotări.
Elevii care învață aici, indiferent din ce mediu provin, se bucură de aceleași facilități: clase și holuri dotate modern, tehnologie de ultimă oră, ore de pregătire suplimentară și, nu în ultimul rând, excursii gratuite. Școala este un exemplu al faptului că, dacă o instituție de învățământ este condusă cu devotament, atunci se pot realiza în cadrul ei lucruri frumoase, pentru elevi, părinți și cadrele didactice.
Adică pentru persoanele de etnie romă se găsesc bani iar pentru români e tot felul de crize și nu sunt bani???!!!