Pregătește la matematică, pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, aproape 200 de copii din Câmpina și București. Reușește (și vorbesc rezultatele pentru el) să îi aducă de la 3 și 4 la note de 9 și 10. Numai anul trecut a avut 31 de elevi care au luat 10 la examenul de bac. Pe copiii din categorii defavorizate îi meditează gratuit, iar celor diagnosticați cu sindrom Down încearcă să le predea matematica „pe limba lor”. Îi învață pe tineri să gândească logic, chiar dacă asta înseamnă să îi țină la pregătire chiar și până la 12 noaptea, cu acordul părinților, și cu promisiunea că, pe fiecare în parte, îl aduce personal acasă cu mașina. Acesta este Mihail Iordache, proful atipic, de doar 26 de ani, din Câmpina, îndrăgit, dar și neînțeles de mulți prin prisma felului diferit în care a ales să predea copiilor matematica. ( Galerie foto la finalul textului)
Am încercat să aflu mai multe despre Mihail Iordache în momentul în care am văzut un filmuleț pe Tik Tok în care el, aflat la un semafor din Capitală, preda lecții de matematică unor copii nevoiași. Băieții veniseră la el pentru a-i cere bani, însă acesta a preferat să îi învețe o lecție de bază a matematicii. Dacă cei mici răspundeau corect, erau recompensați cu bani. Profesorul de matematică le-a predat numerele pare și impare copiilor, după care i-a ascultat din lecție, exact ca la școală. Clipul video postat pe Tik Tok a strâns aproape 2 milioane de vizualizări, peste 160.000 de aprecieri și sute de comentarii.
Mihail Iordache este câmpinean. A absolvit C.N. „Nicolae Grigorescu”, iar în 2022 a terminat Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Politehnice București. Încă din studenție s-a gândit să predea matematica în sistem privat fiindcă are propriile reguli și principii) și să o facă accesibilă tuturor. Pentru Mihail, pregătirea nu înseamnă cele două ore tradiționale, când copilul vine, înmagazinează informația și pleacă acasă.
„Nu e nimic dacă elevul e de 3 sau 4, insist până ajunge la 9 sau 10”
„Când un elev vine la mine, prima dată îl întreb ce dorințe, ce obiective are. Îl chem apoi la o testare. Nu e nimic dacă e de 3 sau 4, insist până ajunge la 9 sau 10. Dacă spune că vrea să dea la Automatică, îi dau un fel de testare, dacă îmi spune că vrea să treacă de examenele naționale primește o testare diferită. Acesta este primul pas.
După aceea îl integrez în grupe. Eu am grupe omogene, în sensul în care nu există grupe în care să fie unul mai slab și unul mai bun, sunt mici diferențele. Am 150 de copii cu care lucrez la Câmpina și alți 50 în București. 31 dintre cei din Câmpina sunt copii nevoiași pe care îi meditez gratuit. Am și șapte elevi cu sindrom Down pe care niciun profesor nu i-a vrut fiindcă e mai dificil de lucrat cu ei. Nu toți se acomodează cu stilul meu, însă, pe mine mă interesează rezultatul final. Asta le zic de când ne cunoaștem: o să scot ce e mai bun din tine, dar trebuie să te acomodezi cu stilul meu de a te face să pricepi matematica”, povestește tânărul.
„Vreau să-i fac să învețe și când sunt la coadă la cumpărături”
„Avem și grupuri de WhatsApp”, continuă Mihail. „La ora 22.00 le dau un test. Îi întreb, de exemplu, care este teorema sinusului. În funcție de ordinea în care răspund, le acord niște puncte și atunci când acumulează 50 de puncte beneficiază de o ședință gratuită. În felul acesta sunt stimulați să fie atenți. Vreau să-i fac să învețe și când sunt la coadă la cumpărături. În loc să stea pe Tik Tok, răspund la întrebări. În felul acesta, ei învață și nici nu își dau seama de asta.
Am închirat și o sală de evenimente în Câmpina. Acolo îi testez pe elevi exact ca la un examen adevărat. Dincolo de rezultat, ei învață să își gestioneze emoțiile, dar și să lucreze sub presiunea timpului. Suntem profesor-elev, dar asta nu înseamnă că nu mergem și la fotbal împreună, în timpul liber, sau în drumeții, unde să putem construi amintiri frumoase”.
„Pe mine mă interesează rezultatele. De la copilul de corigență, să scot performer”
Mihail și-a deschis la Câmpina și București centre de meditații în vara lui 2022. Are doi asistenți, care îl mai ajută cu quizz-urile și aspectele organizatorice, dat fiind faptul că grupele de meditații sunt între șase și zece elevi, iar cele de curs între 15 și 40 de elevi.
Copiii, unii dintre ei, vin, la început, cu teamă. Treptat, pe măsură ce îl cunosc pe proful atipic, cei mai mulți se relaxează, se acomodează cu stilul de lucru și prind drag de matematică. Asta chiar și când Mihail se mai supără și, dacă unul nu cunoaște o formulă, îl pune să meargă pe jos 2 km., ori îl ține extra la pregătire chiar și până la 12 noaptea. „Pe mine mă interesează rezultatele. De la copilul de corigență, să scot performer. Matematica e aidoma unui proces de gătit. Nu ai voie să arzi etape. Ai omis un ingredient, ai ratat rezultatul corect. Eu învăț copilul să învețe și să treacă totul prin filtrul gândirii logice. Mă încăpățânez să fac asta, chiar dacă stau cu el și șapte, opt ore într-o zi”, mai povestește câmpineanul.
Pe viitor, Mihail Iordache ar vrea să automatizeze sistemul său de predare
Mai în glumă, mai în serios, Mihail se descrie ca fiind „un pedagog de școală nouă”. Se declară, într-o oarecare măsură, mulțumit de actualul sistem de învățământ, însă, e de părere că orice copil trebuie lăsat să gândească liber, să pună întrebări, cât mai multe întrebări, și să primească răspunsurile într-o formă care să îl lumineze. Pe viitor vrea să automatizeze sistemul său de predare: „Am prieteni care lucrează la mari companii precum Facebook, Microsoft, Google, Amazon și vrem să facem o aplicație astfel încât toate videoclipurile mele cu exerciții explicative să fie salvate într-o bază de date. Copiii să se se uită acolo la exerciții și dacă nu înțeleg ceva și se blochează, atunci să mă întreabă pe mine”.
Galerie foto – arhiva personală Mihail Iordache:
Cum ți se pare subiectul?