Începând cu 1 decembrie 2024, persoanele care doresc să vândă un autoturism second-hand în România vor fi obligațe să obțină certificatul RAR AutoPass. Documentul conține date legate de inspecțiile tehnice periodice ale mașinii și date cu privire la reparațiile efectuate în ateriele autorizate.
RAR AutoPass este un certificat conceput pentru o transparență mai mare în tranzacțiile auto, deoarece furnizează date relevante despre starea autoturismului. Astfel, odată ce a fost emis, certificatul arată istoricul de utilizare al mașinii.
Ce este certificatul RAR AutoPass
“RAR AutoPass este un instrument prin care putem diminua sau limita acest fenomen extins de manipulare a unor date esențiale, care pot face diferența la comercializarea unui autovehicul.
Conceptul RAR AutoPass, document legiferat ulterior, a pornit de la speța modificărilor odometrului (kilometrajului) care a luat amploare în ultimii ani, RAR încercând, astfel, să protejeze persoanele de bună credință care doresc să achiziționeze o mașină și să cunoască din start istoricul acesteia. În acest fel, manipularea odometrului va fi mult mai ușor de depistat.
Vânzătorul care nu are nimic de ascuns și furnizează cumpărătorului date corecte ale autoturismului are tot interesul să solicite acest document de la RAR, pentru a putea vinde în condiții de transparență totală. Certificatul RAR AutoPass va fi obligatoriu, în momentul tranzacției, persoanelor care vând un autovehicul începând cu 1 decembrie 2024.”, a declarat pentru Digi24 Roxana Dima, purtător de cuvânt Registrul Auto Român (RAR).
Ce conține certificatul RAR AutoPass
Documentul conține date importante despre istoricul mașinii precum:
- succesiune de citiri ale odometrului furnizate de stațiile ITP unde s-a prezentat mașina sau de reprezentantele RAR;
- date privind intervenții minore asupra vehiculului în ateliere autorizate (reparații ușoare);
- date cu privire la reparații în ateliere autorizate, cauzate de accidente grave, care au afecatat sistemele de direcție, frânare sau de rezistență a vehiculului;
- date legate de inspecțiile tehnice periodice.
Cum poate fi obținut documentul RAR și cât costă
„Certificatul RAR AutoPass este un document digital care poate fi solicitat de la instituția statului (RAR) prin intermediul site-ului (Rarom.ro), fără a fi necesar ca solicitantul să se prezinte cu autovehiculul la vreuna dintre reprezentanțele Registrului.
Pe măsură ce baza de date se va popula suficient de mult, solicitanții vor putea primi și informații despre kilometrajul vehiculului înainte ca acesta să fi fost adus în Romania, date provenind din service-urile mărcii respective sau rechemări care au fost stabilite de producătorul autovehiculului în speță. Pretul documentului este de doar 42 de lei în 2024”, a mai declarat purtătorul de cuvânt RAR.
Deși cu ajutorul acestui document se poate stabili imaginea de ansambul asupra istoricului unei mașini, nu este o soluție completă care poate verifica starea tehnică a acesteia.
„Există riscul ca un autoturism să fi fost reparat într-un service neautorizat, care nu colectează ori nu distribuie datele și, în acest caz, certificatul RAR AutoPass nu are cum să conțină aceste reparații.
Din acest motiv, Registrul Auto Român oferă un serviciu suplimentar, contra cost, denumit “RAR eXpert” care, cu ajutorul specialiștilor în domeniu poate furniza informații clare și complexe despre starea mașinii, dacă aceasta a suferit sau nu daune ascunse ori dacă i-a fost modificat kilometrajul.
Mai exact, serviciul oferit de RAR este un raport complet de expertiză care oferă garanția că, autovehicului pe care vrei să îl cumperi, este în regulă, iar identitatea este reală, cea stabilită de producător. Pentru această verificare, activitatea se desfășoară la sediul RAR Grivița, București, și RAR Cluj, iar prezența autovehiculului în locație este obligatorie”, conchide purătorul de cuvânt RAR Roxana Dima.
RAR eXpert este la fel de INUTIL, ca si Certificatul RAR AutoPass! Din acelasi motiv, enumerat mai sus!
Astfel, ….nostrii politicieni, au mai inventat o taxa care trebuie platita, gneratoare de TVA, adica noi surse de bani la buget, care – repet – in cazul celor mai multe masini din strainatate, nu pot fi verificate, si astfel, platesti un document, DEGEABA!
Ca si in cazul interzicerii carutelor pe anumite drumuri publice, inainte de le gasi o alternativa de drumuri, de deplasare, s-a trecut la amendarea lor, pe unde sunt surprinsi!
Asadar, s-a trecut la impunerea emiterii si respectiv platirii unui raport, ANTERIOR punerii la punct a bazei de date, corelata cu cei din intreaga lume, doar pentru simplu fapt ca, populatia Romaniei nu este altceva decat o msa de manevra, intotdeuna usor manipulabila!!!