Vara asta este despre tine - AFI Palace Ploiesti

fabrica-flacara.jpg

Fabrica Flacăra, situată pe vremuri pe partea stângă la ieșire din Ploiești, în cartierul Bariera Bucov, a fost, la un moment dat, producător unic în România de mașini de tocat și alte accesorii pentru bucătărie. Societatea avea însă experiență vastă în producerea de obiecte din fontă, de la sobe metalice, la capace de canalizare.

La începuturile de glorie ale fabricii, aici aveau loc de muncă peste 1.200 de angajați. În anii 1990, la scurt timp după Revoluție, pe poarta fabricii mai intrau 700 de oameni, iar după măreața privatizare în procesul de producție mai rămăseseră jumătate din angajați.

În 2006, SC Flacăra, situată pe strada Calomfirescu, nr. 2, încerca să vândă articole din fontă, respectiv vase pentru flori, bănci, fântâni, panouri de gard, vârfuri de gard, rame, capace și grătare de canalizare carosabile și necarosabile, dar și sobe de încălzit și focare de șemineu.Pe lista obiectelor comercializate pentru menaj figurau mașini de tocat carne, mașini de măcinat universale, mașini de curățat porumb, mașini de curățat cartofi, dar și vase de bucătărie emailate la interior și exterior.

Citește și: Cum s-a ales praful de Prola din Ploiești, faimoasa fabrică de lapte. Amintiri din perioada comunistă

„Inițial fabrica a fost privatizată. Sindicatul de acolo era afiliat la CNSLR-Frăția, dar nu a putut face nimic pentru angajați. Mulți dintre muncitori s-au bucurat de salariile compensatorii. Alții au plecat în speranța că vor obține locuri de muncă plătite mai bine. Puțini sunt cei care au decis să se judece în instanță, la data respectivă, pentru faptul că au fost concediați”, își amintește Gheorghe Neaga, liderul CNSLR-Frăția. Apăruse, ca peste tot, mirajul locurilor de muncă în străinătate.

Citește și: Istoria fabricilor care au devenit ruine. Blestemul de la Romfosfochim

Nostalgicii regretă și acum închiderea fabricii, înființate în 1884... Măreața fabrică, unicat în România, în care erau produse mașini de tocat.

Falimentul

Pe 29.10. 2004, pe rolul Tribunalului Prahova, a fost înregistrat dosarul 1174/105/2004, în care SC Flacăra SA avea calitatea de debitor, iar Administrația Finanțelor Publice Ploiești de creditor. La acea data s-a demarat procedura insolvenței. În fabrică mai erau angajați 300 – 350 de oameni. Nimeni nu a sperat vreodată că societatea, prin planul de reorganizare, va fi salvată. Din contră! Procesele au durat mai bine de trei ani, timp în care mulți ploieșteni din zonă au reclamat peste tot poluarea fonică. În administrația locală deja începuse să se vorbească despre viitoarea dezvoltare în Ploiești a supermarket-urilor.

Citește și: Ruinele fostului Extrapan, cea mai mare fabrică de pâine din Prahova – FOTO, VIDEO

SC Flacăra a fost declarată falimentară în 2007, vezi - Doamne din cauza datoriilor, despre care mulți spun că nici nu ar fi existat. Ca și în cazul altor mari coloși industriali din Ploiești, principala problemă a reprezentat-o concurența. Mașinile de tocat, cu o greutate de 2-3 kilograme, nu mai erau la căutare. În locul lor, piața era invadată de electrocasnice ușoare. Mulți însă, la 2 – 3 ani după ce-au cumpărat electrocasnice, unii cu bani din salariile compensatorii, s-au reîntors la mașinile de tocat de la Flacăra, care, la ieșirea pe poarta fabricii primeau garanție „pe viață”. De culoare roșie, mașinile de tocat au ajuns să fie considerate obiecte de muzeu...

De la glorie la decădere

După ce societatea a intrat în reorganizare, la scurt timp, s-a produs și falimentarea ei. Asta în condițiile în care contractele de privatizare aveau clauze clare prin care angajatorul era obligat să mențină profilul societății și să nu apeleze la concedieri câțiva ani buni. Salariile compensatorii au reprezentat pentru mulți un cadou otrăvit. Banii s-au terminat repede și, tot atunci, oamenii și-au dat seama că au fost vrăjiți de mirajul unor locuri de muncă mai bune.

Piața locurilor de muncă nu era pregătită pentru a oferi job-uri la atâția șomeri. Practic, în fiecare an dispărea din evidențe o societate mare de producție. Unii spun că a existat un plan diabolic ca România să devină o țară de consum. Că influențele erau mult prea mari, astfel încât, în 2007, să fim pregătiți de intrarea în Uniunea Europeană... Că Uniunea Europeană ne dorea un popor în care să nu existe poluare, să existe rampe de gunoi și parcuri industriale... Adevărul este undeva la mijloc. Legislația de la acea dată prevedea sarcini clare pentru investitori. Dar cine să mai urmărească dacă planurile de reorganizare erau respectate sau nu? Halele de la Flacăra au fost golite. S-a vândut tot... Au fost vândute inclusiv stocurile de materie primă și de produse finite. La fel și terenurile. Și, ca în cazul multor coloși industriali, în locul SC Flacăra a apărut unul dintre cele mai mari mall-uri din Ploiești.

Procesele au continuat însă. Creditorii au apărut pe holurile instanțelor prahovene în speranța că vor putea recupera ceva de pe urma celei care a fost SC Flacăra SA Ploiești... Ultimele procese însă au ca obiect acțiuni în constatare, după ce foștii angajați și-au dat seama că au ieșit la pensie fără grupă de muncă. Practic, la aproape 10 ani de la închiderea fabricii, oamenii vor măcar să beneficieze de grupa I de muncă, 100%, și să aibă scris, negru pe alb, că au lucrat în condiții grele.

Istoria societăților comerciale privatizate după 1990 și închise la scurt timp nu se termină însă aici. Dorobanțul, faimoasa fabrică de textile din Ploiești înființată în 1886, care a rezistat bombardamentelor, este o altă poveste care trebuie spusă.

 

 

Eveniment
  • Sâmbătă, 22 Iulie 2017
  • De Roxana Tănase

Accident rutier pe strada Poștei din Ploiești

Două autoturisme au intrat în coliziune sâmbătă după-amiază, pe strada Poștei din Ploiești. Accidentul rutier a avut loc în jurul orei 14.00. La fața locului s-au deplasat echipaje ale Poliției și...