Vara asta este despre tine - AFI Palace Ploiesti

autobuze-ploiesti-explicatie.jpg

Ploieștenii ar putea să plătească în curând un tarif de 108 lei pentru abonamentul lunar pe toate mijloacele de transport. La 60 de kilometri de Ploiești, în București, tariful unui abonament pentru toate liniile este de 50 de lei. Observatorulph.ro vă prezintă astăzi o radiografie a managementului care permite în București un tarif mult mai mic când vine vorba de transportul public în comun.

Deciziile luate de-a lungul timpului de către administrația locală ploieșteană, începând din 2004, nu au fost de bun augur pentru societatea de transport în comun, al cărui acționar majoritar este Consiliul Local Ploiești. Hotărârile succesive legate de oferirea unor gratuități pentru anumite persoane, inclusiv gratuitatea acordată tuturor ploieștenilor pe durata efectuării lucrărilor la liniile de tramvai nu au condus la o situație prea bună. Tarifele subdimensionate aprobate de Consiliul Local, dar și deciziile populiste adoptate strict pentru acapararea de capital electoral au adus TCE aproape de colaps financiar, dacă adăugăm că, la ora actuală, tot ca urmare a unor decizii neinspirate ale aleșilor locali, fără o bună fundamentare, TCE este obligat să achite la bugetul de stat sume de ordinul a milioane de lei.

Ultima propunere a TCE, de majorare a tarifului la abonamentul lunar pe toate traseele de la 63 de lei la 108 lei este controversată. Mulți dintre cititorii Observatorulph.ro au remarcat viitoarea diferență dintre valoarea abonamentului lunar pe toate traseele din București și cea de la Ploiești.

Centru de Sănătate, Școală pentru conducătorii auto, Centru de Sănătate, bază sportivă la RATB

Mai exact, în București, un abonament lunar pe toate traseele pentru mijloacele de transport în comun (autobuze, tramvaie) este de 50 de lei/lună, biletul de călătorie fiind de 1,3 lei. Atenție, însă. La București există tarife diferențiate și pentru un abonament lunar pe un traseu, dar și pentru un abonament lunar pe două trasee. Totodată, conform site-ului RATB, există și alte servicii oferite celor care călătoresc cu mijloacele de transport în comun. Aici putem menționa abonamentul lunar nenominal, pe care îl poate folosi orice membru al familiei, al cărui cost este de 80 de lei. În plus, RATB și-a diversificat activitatea prin punerea în circulație a unor cartele cu mai multe călătorii, asemănătoare cu cele de la Metrorex. Să nu uităm un aspect esențial. Regia Autonomă de Transport București asigură transportul și periurban, care asigură noi surse de venit, dar și folosirea la maximum a centrelor de punere în vânzare a biletelor, aici urmând ca, pe viitor, să poată să fie achiziționate nu doar bilete pentru transportul public, ci și cartele de telefon. 

Centrul de Sănătate RATB, situat în str. Dr. Grozovici, nr.6, sector 2, este o unitate sanitară fără personalitate juridică, din structura Regiei Autonome de Transport Bucuresti. În anul 1991, cu aprobarea Ministrului Sănătăţii nr.4070/1991, RATB a preluat în structura sa organizatorică dispensarele medicale şi policlinica de specialitate de la Spitalul Colentina, unităţi sanitare care au funcționat în structura RATB (fost STB) în perioada 1937 - 1983. Începând cu anul 2000, Centrul de Sănătate - RATB a încheiat anual contracte de prestări servicii medicale cu Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti pentru: spital, ambulatoriu de specialitate și recuperare medicală în ambulatoriu, se arată pe site-ul RATB. O altă sursă importantă de venit o reprezintă Școala pentru conducătorii auto, pentru categoriile B, D, Tv, Tb, cursurile putând fi plătite în două rate. Tot în administrarea RATB este și Uzina Mecanică și Service-ul de reparații, dar și o bază sportivă. Prin urmare,, de-a lungul timpului, pe lângă subvențiile acordate din bugetul Capitalei, respectiv pentru gratuitățile și pentru reducerile acordate anumitor categorii de persoane, RATB a dezvoltat o adevărată structură pentru atragerea de surse de finanțare. Vorbim de un management bine pus la punct încă din anii 1990 - 2000. Prin urmare, în București beneficiază de gratuitate toți pensionarii, indiferent de venit, în baza buletinului și a talonului de pensii, iar pensionarii din localitățile învecinate Bucureștiului au reduceri la abonamente de 50%.

 

Citește și: Cât va costa abonamentul pe toate traseele la Ploiești - proiect

La Ploiești, după eliminarea gratuităților în 2016, abonamentul lunar pe toate traseele a fost aprobat la nivelul de 63 de lei, iar prețul unui bilet de călătorie este de 2 lei. Greșit! spun specialiștii din domeniu, care au efectuat recent un studiu de trafic. Practic, din 2016, TCE a mers pe pierdere, având în vedere că tariful real era cu mult mai mare. Ultima propunere a TCE, lansată în dezbatere publică vizează creșterea tarifului la abonamentul lunar pe toate traseele la 108 lei și menținerea prețului la bilet la 2 lei. Dacă facem o istorie în timp însă vom vedea care au fost deciziile nefaste care au condus societatea de transport la o situație deloc fericită. În urmă cu câțiva ani, la Ploiești erau puse în vânzare abonamente pentru un traseu, abonamente pentru două trasee, dar și abonamentul lunar pe toate traseele. Tariful unui abonament lunar pe toate traseele era de 104 lei, însă la acea dată ploieștenii aveau posibilitatea de a cumpăra abonamente pentru un singur traseu sau pentru două trasee, lucru care nu s-a mai întâmplat din 2016 când gratuitatea a fost eliminată. Potrivit raportului de specialitate care însoțește proiectul de hotărâre privind majorarea tarifelor TCE, proiect aflat în dezbatere, la finele anului 2016, societatea al cărui acționar majoritar este Consiliul Local înregistra pierderi de peste 6,5 milioane de lei. Diferența față de administrația locală din Capitală a fost că TVA-ul imputat RATB-ului a fost plătit din bugetul local. La Ploiești însă o astfel de decizie nu a fost încă luată.

Citește și: Inechitate. De ce subvenții TCE pentru pensionarii cu venituri de 2.100 lei și nu pentru angajații cu venit minim pe economie?

Concluzia? Este una simplă. Situațiile dintre cele două regii de transport în comun, de la Ploiești și de la București, diferă extrem de mult. Numărul de călătorii efectuate de bucureșteni este cu mult mai mare față de Ploiești. Să nu uităm însă că un efect direct al scăderii profitului RATP este generat și de politica economică. Față de numărul călătorilor la nivelul anilor 1990, când încă mai funcționau marii coloși industriali, la această oră efectivul salariaților este mult mai mic.

 

Citește și: TCE a înghițit 90.000.000 euro. Cu subvenția acordată, primăria asfalta tot orașul

O altă cauză poate fi pusă și pe faptul că, anual, numărul călătorilor a scăzut și ca urmare a alegerii de către ploieșteni a altor mijloace de transport, iar aici ne referim la autoturisme. Să nu uităm că, zilnic, la Ploiești sunt înregistrate, cel puțin în ultima perioada aproape 200 de cereri de înmatriculare de noi autoturisme. Cât despre politica și managementul din ultimii ani de la Ploiești diferența este cu totul alta față de București, asta în condițiile în care, trebuie spus, Prahova se află de abia pe locul IX la capitolul cuantum salarii.

Tarife abonamente București

abonamente-bucuresti.jpg

tarife-abonamente.jpg