Manual-vs-automatic-transmission.jpg

Sunt şoferi care ştiu exact cum preferă să fie cutia de viteze a maşinii pe care şi-o doresc. Mai mult sau mai puţin informaţi, ascultând sau nu legendele din piaţă, fiecare o va alege în primul rând pe considerente personale.

Câteva sfaturi ale specialiştilor sunt oricând folositoare. Dacă locuieşti într-o aglomeraţie urbană sau faci naveta la muncă într-o asemenea zonă, categoric o cutie de viteze automată va fi extrem de utilă. Dacă esti adeptul stilului ceva mai sportiv şi doreşti să ai control deplin asupra comenzilor şi comportametului maşinii, atunci o cutie manuală va fi pe placul tău.

Nu există subansamble tehnice perfecte, iar tot ceea ce este supus acţiunii mecanice, va suporta un proces firesc de uzură, deci mai devreme sau mai târziu va ceda. Importantă este fiabiltatea garantată de brand-urile de succes, ele deja fiind consacrate pe piaţa de profil.

Eterna dispută automată vs. manuală, are în vedere două aspecte de bază: comoditatea şi consumul de carburant. Datele statistice au caracter general, dar trebuie avut în vedere şi faptul că există şi particularităţi. Ne referim în cele ce urmează la date generale. 

Cutia automată: este de departe cea mai comodă în exploatare. Funcţionează însă într-un regim presetat, ceea ce înseamnă că şoferul trebuie să accepte timpii necesari schimbării vitezelor. Cutiile automate moderne au devenit atât de eficiente, încât au ajuns să facă treaba mai bine decât atotştiutorul şofer. Este recunoscut totuşi faptul că pentru acelaşi tip de motor, cu aceeaşi capacitate, prezenţa unei cutii automate creşte consumul cu 0,5 până la 2 l/100km. Un alt dezavantaj al cutiei automate îl reprezintă şi costurile mult mai mari de întreţinere şi reparaţie.

Cutia manuală, sau cutia clasică de viteze, are ceea ce unii consideră a fi dezavantaj, alţii avantaj: schimbarea permanentă a treptelor, prin acţionarea simultană a ambreiajului şi manetei. În condiţii de trafic intens, celebrul "amestecat la mămăligă" este destul de solicitant, atât pentru şofer, dar mai ales pentru componentele kitului de ambreiaj (rulment, placă de presiune, disc şi volantă). Conducerea unui autoturism dotat cu o cutie manuală, nu înseamnă automat şi un consum mai mic de carburant. Nerespectarea plajelor de turaţie, fie prin subturare, fie prin supraturare, duce la un consum de carburant mult peste valorile medii indicate de producător. Nu există un interval de turaţii universal-valabil pentru efectuarea schimbului de viteză. Acesta diferă în funcţie de capacitatea cilindrică, gradul de încărcare a vehiculului, tipul de combustibil utilizat. De exemplu, motoarele diesel, având un cuplu mai mare comparativ cu cele pe benzină, solicită schimbarea treptelor la turaţii mai joase. Cele pe benzină, au nevoie de turaţii mai mari pentru a obţine randament. 

Alegerea tipului de cutie de viteze rămâne o problemă de opţiune personală, în funcţie de necestăţi şi de stilul de conducere. Deşi cutiile automate au de ani buni şi opţiune manuală, cei care deja le folosesc ştiu că nu oferă aceeaşi senzaţie ca o manuală clasică.  

 

 

Articole asemănătoare